اندودانتیکس یا درمان ریشه چیست؟

در زمان‌های گذشته دندانی که به هر دلیل دچار خرابی و پوسیدگی می‌شد باید کشیده و دندان مصنوعی جایگزین آن می‌شد اما با پیشرفت علم دندانپزشکی در حال حاضر با روش‌های عصب کشی و درمان ریشه دندان امکان ترمیم دندان خراب وجود دارد.

عصب‌کشی دندان (درمان ریشه یا اندودنتیکس) یک روش درمان دندانپزشکی است که برای درمان عفونت مرکز دندان (سیستم کانال ریشه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. عفونت دهان در نتیجه باکتری‌هایی که در دهان زندگی کرده و به دندان حمله می‌کنند، ایجاد می‌شود. این عفونت ممکن است در نتیجه موارد زیر ایجاد گردد:

. پوسیدگی دندان
. ایجاد سوراخ در پرکردگی دندان
. آسیب‌دیدگی دندان به خاطر وارد شدن ضربه در نتیجه شرایطی مثل زمین خوردن

عصب‌کشی یا روت کانال تراپی چیست؟

در زبان یونانی، ” اِندو ” به معنی درون و ” دنت ” به معنی دندان است، بنابراین، درمان اندودانتیکس یه معنی درمان فضای داخل دندان است. شناخت آناتومی دندان به درک درست درمان ترمیم ریشه کمک بزرگی می‌کند. درون دندان، زیر مینای سفید و لایه سختی که عاج دندان نامیده می‌شود، بافت نرم ریشه دندان قرار دارد. ریشه دندان حاوی رگ‌های خونی، عصب و بافت‌های ارتباطی است و هنگام رشد دندان، بافت سخت احاطه کننده دندان را تشکیل می‌دهد.

چه زمانی باید از عصب‌کشی دندان استفاده شود؟
عصب‌کشی دندان فقط زمانی لازم است که عکس رادیولوژی نشان دهد پالپ دندان به دلیل عفونت باکتریایی دچار آسیب شده است. در حقیقت با ایجاد عفونت، پالپ به تدریج از بین رفته و این شرایط تکثیر و گسترش بیشتر باکتری‌ها را به همراه دارد. علائم عفونت پالپ شامل موارد زیر هستند:

. درد در هنگام غذا خوردن یا مصرف نوشیدنی‌های گرم یا سرد
. درد در هنگام جویدن غذا
. شل شدن دندان
در صورتی که با درد دندان مواجه شدید، مهم است که در این رابطه با دندان‌پزشک ملاقات نمایید. به این ترتیب اگر دندان دچار عفونت شده باشد، امکان ترمیم پالپ به خودی خود وجود نخواهد داشت.

رها کردن دندان دچار عفونت در دهان می‌تواند مشکل را تشدید نماید. علاوه بر این در صورتی که عفونت دندان تشدید گردد، احتمال موفقیت درمان ریشه و عصب‌کشی به‌طور مشخص کاهش خواهد یافت.

مراحل عصب‌کشی دندان
درمان کانال ریشه توسط دندان‌پزشک در دو یا چند جلسه درمان انجام خواهد شد.

آماده‌سازی: قبل از درمان ریشه دندان، دندان‌پزشک از عکس‌های رادیولوژی برای بررسی دندان آسیب‌دیده استفاده می‌کند. انجام این کار به دندان‌پزشک امکان می‌دهد یک تصویر واضح از وضعیت کانال ریشه در اختیار داشته و میزان آسیب وارد شده به آن را مشخص کند. عصب‌کشی دندان معمولاً با استفاده از بی‌حسی موضعی بر روی بیمار انجام می‌شود.

خارج کردن پالپ: دندان‌پزشک از یک پوشش عایق مخصوص در نواحی اطراف دندان استفاده می‌کند تا به این ترتیب مطمئن شود دندان در طول درمان خشک باقی می‌ماند. این پوشش همچنین از بلع یا تنفس کردن مواد شیمیایی مورد استفاده توسط دندان‌پزشک جلوگیری خواهد کرد.

تمیز کردن و پر کردن کانال ریشه: پس از اینکه پالپ دندان خارج شد، دندان‌پزشک کانال ریشه را باز و عریض می‌کند تا به این ترتیب بتوان به راحتی آن را پر کرد. توجه داشته باشید کانال ریشه معمولاً بسیار باریک می‌باشد و به همین خاطر پر کردن آن دشوار است. به این ترتیب لازم است دندان‌پزشک از یک مجموعه فایل‌های کوچک برای باز کردن و شکل‌دهی به کانال‌ها به نحوی که پر کردن آن‌ها امکان‌پذیر شود، استفاده نماید.

مهر و موم کردن و تثبیت دندان: در جلسه ملاقات بعدی با دندان‌پزشک، پرکردگی و داروهای قرار گرفته داخل دندان خارج شده و مواد مخصوص برای پر کردن داخل کانال ریشه قرار می‌گیرد. به این ترتیب، سطح دندان مهر و موم شده و از عفونت مجدد آن جلوگیری می‌شود.