لیست زیر شامل مشکلات مهمی است که با مشاهده یا احساس هرکدام از آن‌ها باید به دندان‌پزشک خودتان مراجعه نمایید.

درد دندانوجود درد

درد یا تورمی در دهان، صورت یا گردن شما وجود دارد.

که این درد در نتیجۀ مشکلی بروز کرده است و نیاز به معاینۀ دندان‌پزشکتان دارید.

بیماری لثهمشکلاتی در لثه می‌بینید

اگر لثه‌های شما متورم شده‌اند، هنگام مسواک یا نخ دندان خون‌ریزی دارند یا در اعضای خانواده‌تان کسی بیماری لثه دارد، به یک قرار ملاقات با دندان‌پزشکتان نیاز دارید.

خجالت از لبخندسعی در مخفی‌کردن لبخندتان دارید

اگر دندان از دست رفته‌ای دارید یا لبخند زیباتری را انتظار می‌کشید، در این موارد با دندان‌پزشکتان مشورت کنید.

ایمپلنت

درمان دندان‌پزشکی انجام داده‌اید

چنانچه ترمیم (پرکردگی)، روکش، ایمپلنت دندانی یا دندان‌مصنوعی در دهانتان دارید، به صورت مرتب و زمان‌بندی‌شده به دندان‌پزشکتان رجوع کنید تا از مناسب بودن شرایط مطمئن شوید.

تست قند دیابتدر حال دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکلات پزشکی هستید

اگر شرایط پزشکی خاصی (مثل دیابت، بیماری قلبی-عروقی، اختلالات غذایی یا HIV مثبت) دارید یا در حال درمان پزشکی (مثل رادیوتراپی، شیمی‌درمانی یا درمان هورمونی) هستید، دندان‌پزشکتان را نیز جزئی از تیم درمانتان کنید.

جنینحامله هستید

در دورۀ حاملگی مراجعه به دندان‌پزشک مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع حاملگی می‌تواند بعضی مشکلات دندانی را بدتر کند؛ پس چکآپ مرتب خود را فراموش نکنید.

درد دنداندر هنگام خوردن، دچار مشکل می‌شوید

سختی در هنگام جویدن و تورم طبیعی نیست. تا زمانی که به دندان‌پزشک مراجعه کنید، سعی کنید غذاهای نرم بخورید.

خشکی دهانمشکل خشکی دهان دارید

احساس همیشگی خشک‌بودن دهان، می‌تواند دلیلی بر یک مشکل پزشکی یا عارضۀ یک داروی خاص باشد.

سیگاربه هر نحوی از تنباکو استفاده می‌کنید

بوی بد دهان و سرطان دهان از مشکلاتی هستند که سیگار و تنباکوی جویدنی امکان اتفاق‌افتادن آن‌ها را بیشتر می‌کنند و برای سلامت کلی دهان شما مضر هستند.

درد فکدرد در فک خود دارید

چنانچه گاهی فکتان صدا می‌دهد یا هنگام بازکردن و بستن آن، هنگام جویدن و یا درست بعد از بیدارشدن درد دارد، و یا دندان‌های فک بالا و پایینتان ناهموار هستند، به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید.

زخم روی زباندر دهانتان زخم یا لکه‌هایی را می‌بینید

اگر در دهانتان چیزی غیر طبیعی است، دندان‌پزشکتان باید هرگونه زخم را که بیشتر از یک هفته در دهانتان مانده است را معاینه کند. زخم‌های دهانی شامل زخم‌های برفکی، تبخال‌ها، لکوپلاکیا، و کاندیدیازیس هستند. این زخم‌ها در شدت و علل به وجود آمدنشان متفاوتند. زخم‌های دهانی می‌توانند نشانه‌ای از بیماری یا یک نقص باشند؛ مانند عفونت باکتریایی، ویروسی، قارچی یا نتیجۀ آزردگی با براکت‌های ارتودنسی، دندان‌های مصنوعی یا گوشۀ تیزی از یک دندان یا ترمیم قبلی.

دندان‌پزشکزمان چکآپ دندان‌پزشکی فرارسیده است

حتی اگر هیچ نشانه‌ای از مشکل هم ندارید، چکآپ‌ها بسیار اهمیت دارند؛ به دلیل کمکی که در پیشگیری از ایجاد مشکل و درمان مشکلات بدون علامت قابل دیدن می‌کنند.

منبع: MouthHealthy.org

پاسخی ثبت کنید