آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

توسط ۱۳۹۹/۰۶/۰۱شهریور ۱۹ام, ۱۳۹۹دانستنی‌ها

آیا به درمان ریشه یا همان عصب‌کشی نیاز دارید تا دندان‌تان قابل نگه‌داری باشد؟ آیا عصب‌کشی درد دارد؟ لازم نیست برای انجام این درمان، خیلی بترسید! با کمک دارو‌های بی‌حسی، شما نباید درد حادّی را تجربه کنید. شما بعد از درمان، باید بهداشت مناسب دهانتان را رعایت کنید. و ممکن است بعد از عصب‌کشی، یک‌سری ناراحتی بعد از درمان را تجربه کنید، که با یک مسکن می‌توانید آن درد را ساکت کنید. شما می‌توانید از نگرانی و ترس، با بهبود اساسی بهداشت دهان و دندانتان، دوری کنید.

درد درمان ریشه (عصب‌کشی)

درمان ریشه برای نجات دندان از کشیدن انجام می‌شود. در امریکا، این درمان سالانه ۲۴ میلیون دندان را نجات می‌دهد. چنانچه پالپ دندان (بافت نرم حاوی خون و اعصاب در دندان) عفونی شود یا صدمه ببیند، درمان ریشه جهت خارج‌کردن پالپ انجام خواهد شد. دندانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، معمولاً درد بیشتری نسبت درد درمان ریشه را به فرد تحمیل می‌کند. علائم پالپ عفونی شامل تورم، حساسیت و درد هنگام جویدن یا فشار می‌شود.

وقتی که بافت عفونی توسط دندان‌پزشک مجرّب و متخصص خارج می‌شود، شما دیگر نیازی به نگرانی بابت درد و ناراحتی از پالپ عفونی یا بدترشدن عفونت ندارید. تقریباً امکان نگه‌داری آن دندان برای باقی عمرتان فراهم می‌شود، که این امر بستگی به صدمه و سایر مسائل دندانی دارد. پالپ آسیب‌دیده، توسط ماده‌ای پلاستیک‌مانند به نام گوتاپرکا جایگزین می‌شود. زمانی که روند درمان ریشه، معمولاً بعد از یک یا دو جلسه، تکمیل شد، می‌توانید برای ترمیم و پرکردن دندانتان با یک روکش یا پرکردگی، به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید. بعد از آن شما به راحتی به عادات دهانی خودتان می‌توانید بازگردید؛ مثل جویدن، لبخند، مسواک و نخ دندان زدن.

بی‌حسی و داروها

بر اساس نظر انجمن اندودونتیست‌های امریکا، اکثر بیماران، از هیچ تا مقدار کمی درد را حین روند عصب‌کشی تجربه می‌کنند. قبل از انجام درمان ریشه، دندان و بافت اطرافش بی‌حس می‌شود تا از حس درد جلوگیری شود. برای چند روز بعد از عصب‌کشی، انتظار کمی درد و حساسیت را داشته باشید. دندان‌پزشک استفاده از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن را برای شما تجویز می‌کند تا هرگونه درد موقتی‌ای ساکت شود. دردی که بعد از چند روز برطرف نشود یا بعد از ماه‌ها و سال‌ها بازگردد، طبیعی نیست و می‌تواند نشانۀ یک عفونت جدید باشد. اگر چنین چیزی رخ داد، حتماً به دندان‌پزشک‌تان مراجعه کنید.

حالا آیا عصب‌کشی دردناک است؟ با بی‌حسی موضعی، خود روند درمان درد ندارد. نیاز داشتن به عصب‌کشی، می‌تواند سبب بعضی ناراحتی‌ها شود. گرچه فکر درمان ریشه یا عصب‌کشی ممکن است کمی عصبانیتان کند، ولی راهکار مسئله، درمان است.

بعد از اینکه دندان درمان شد، از لبخند و دندان‌هایتان به بهترین شکل ممکن با مسواک و نخ دندان مراقبت کنید و به صورت مرتب (حداقل سالانه دوبار) به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید.

پاسخی ثبت کنید